Rekrytering försäljning & marknad i Göteborg

Hyr eller rekrytera säljare och account managers

Ett företags försäljningsavdelning är motorn till bolagets framgång; den driver Göteborg och ger utrymme för utveckling.

Hyr eller rekrytera stjärnsäljare och skickliga ledare i Göteborg

Ett företags försäljningsavdelning är motorn till bolagets framgång; den driver tillväxt och ger utrymme för utveckling. Maxkompetens har rekryterat hundratals säljare sedan 2003. Vi vet att med vassa säljare som brinner för att stänga affärer, finner glädje och motivation i mötesbokning och representerar ert varumärke väl skapas skarpa möjligheter för ökad omsättning. Oavsett om det är en försäljningschef, en Key Account Manager eller en fältsäljare ni söker så kan Maxkompetens hjälpa er – vi vet hur åtråvärda dessa specialister är, som bygger er pipe och hjälper er växa. Maxkompetens har uppdrag i hela landet, och vi finns på orter som Stockholm, Växjö, Kristianstad, Borås, Göteborg och Halmstad. Oavsett var i landet hjälper vi er rekrytera nästa stjärna som marknadsassistent, säljare, innesäljare, account manager, eller key account manager! Är du i behov av att rekrytera inom försäljning och marknad? Då är du välkommen att kontakta oss!

Behöver du rekrytera en säljare i Göteborg?

Är det genom att anställa fler säljare eller att lägga en större marknadsbudget? Vi som rekryteringsbolag vet att behovet av säljare inom komplex försäljning och digital marknadsföring har ökat markant de senaste åren. Vilken profil som är att föredra i en roll kan variera rejält, även om titeln är densamma. I säljtjänster ser vi ofta att de personliga egenskaperna, såsom målfokus och uthållighet, är extra viktiga. För medarbetaren i marknadsteamet har det kreativa traditionellt sett varit i fokus, men idag ser vi ett skifte mot analys- och koordinationsförmåga. Även marknadsavdelningen förväntas ha ett resultatfokus och sälj och marknad växer allt mer samman, vilket ställer högre krav på framtida rekryteringar inom sälj och marknad.

Är din organisation anpassad för framtiden?

Vi kan hjälpa till. Vår kompetens är att rekrytera de personer som idag presterar på topp och är öppna för att byta jobb. Några av de rekryteringar och bemanningsuppdrag inom Försäljning och Marknad som vi hjälpt till med ärFörsäljningschef, Key Account Manager (KAM), Affärsutvecklare, Account manager, Marknadschef, Produktchef, Webbdesigner, Kommunikatör, Säljare, Innesäljare, Regionchef, Företagssäljare, B2B-säljare, Affärsområdesansvarig, Teknisk säljare, Art Director, Business Area Manager, Brand Manager, Content Manager, E-commerce manager, Informatör, Marknadsanalytiker, Marknadsassistent, Marknadskoordinator, Projektledare, Social Media Manager, Webbredaktör och Grafisk designer

Rekrytera rätt personal till er marknadsavdelning och säljteam i Göteborg!

På Maxkompetens i Göteborg är vi vana att rekrytera för tjänster inom Försäljning och Marknad och jobbar med kunder inom ett stort verksamhetsspann. Vi har flera års erfarenhet och har genom åren byggt vårt nätverk, träffat många uppdragsgivare och högpresterande marknads- och försäljningskandidater i olika faser i sina karriärer.

Vi arbetar med Värdegrundsbaserad Bemanning och rekrytering, vilket innefattar kvalitetsprocesser och ett arbete där vi lägger stort fokus vid personligheten hos våra kandidater, för att hitta den bästa matchningen mellan arbetsgivare och arbetstagare. Vid uppstart av ett rekryteringsuppdrag skapar vi oss en helhetsbild kring ditt företaget, kultur, värderingar, motivation och behov, för en lyckad rekrytering. Ju bättre vi känner till er som företag och olika befattningar, desto bättre kandidater kan vi presentera.     

Rekrytera rätt kompetens inom Sälj, Marknad och Service

Som ett led i vårt rekryteringsarbete erbjuder Maxkompetens förstklassiga screeningtester där vi fokuserar på de kompetenser du behöver. Genom att till exempel titta på resultatorientering, analytisk förmåga och affärsutveckling kan vi hitta ett urval av kandidater med rätt kompetenser och personliga förutsättningar för att lyckas inom just din organisation. Vi erbjuder personlighetstester skräddarsydda efter säljcykeln. Genom testerna kan vi lära oss var i säljprocessen respektive kandidat har sina styrkor – detta uppskattas vanligtvis mycket av våra kunder och är ett komplement i en rekrytering av säljare.

Vad är hyr-rekrytering?

Kärt barn har många namn, hyr-rekrytering eller hyr först och rekrytera sen är precis vad det låter som. Ni hyr in en konsult via Maxkompetens enligt överenskommelse och ni har möjlighet att rekrytera över säljaren efter periodens slut. Det är ett ypperligt tillfälle för dig som arbetsgivare att testa personens kvalifikationer i praktiken. Du får möjlighet att prova dina framtida anställda helt riskfritt. Om personen har överträffat era förväntningar har ni möjlighet att rekrytera över personen tidigare, det kallar vi hyr-köp.

Bemanning eller hyr-rekrytering?

Maxkompetens kan hjälpa ditt företag att hyr-rekrytera account managers eller marknadspersonal. Båda tjänsterna är en flexibel lösning där ni som kund kan avsluta eller förlänga uppdraget utifrån vad som passar er verksamhet. Oavsett vilket benämning vi använder av bemanning, hyrrekrytering eller hyr-köp handlar det om flexibilitet och kommunikation mellan Maxkompetens som arbetsgivare, den anställde och ni som kundföretag. Företag som behöver tillfällig personal eller det finns en stor osäkerhet om ni kan anställa används bemanning mer frekvent för att täcka ett tidsbestämt behov vid tex. sjukdom, föräldravikariat eller arbetstoppar. Hyr-rekrytering eller hyr-köp finns ofta en större intention hos er som kundföretag att rekrytera över personen om allt känns bra, men det är absolut inget krav.

Kontakta oss direkt 

Vad innebär headhunting?

 Traditionellt annonseras olika ekonomiroller ut på annonsplatser. Maxkompetens arbetar efter en gedigen searchmetodik för att hitta specialister inom ekonomi och finans, tex. Account managers, Key account managers, affärsutvecklare eller marknadschef. Samtliga rekryteringskonsulter är utbildade i hur vi på bästa sätt finner de mest lämpade kandidaterna för rekrytering av säljare. Search och Headhunting innebär uppsökande kontakt, att vi aktivt söker upp lämpliga systemutvecklare till aktuell tjänst. Vi kontaktar utvalda specialister inom sälj och marknad via email, chatt och telefon för att i första hand lyssna hur deras nuvarande arbetssituation ser ut. Vad de i framtiden vill göra och slutligen presentera aktuellt uppdrag om det finns intresse och potential att fortsätta dialogen. Vi kan, om kunden är intresserad av det, konsultera med kund vilken typ av ekonomer vi varit i kontakt med, inom vilka branscher, företag de arbetar och vilken feedback vi får om tjänsten och företaget. På så vis kan vi konsultera dig som kund löpande om det är något i tjänsten som vi bör förändra, lägga till eller anpassa för bästa resultat.    Vi skapar ett strukturerat upplägg i vår searchprocess utifrån önskad kompetens och övrig information i kravprofilen för att det ska bli en lyckad rekrytering.   

Headhunting vid rekrytering av säljare

Maxkompetens samlar in information om nyckelkompetenser (sökord/keywords), företagsnamn, konkurrenter, tips på kandidater etc. Söker information från tidigare rekryteringsuppdrag, liknande jobbannonser, information på ert företags hemsida, företag i samma bransch i syfte att hitta relevanta sökord och uspar till dig som kund. Vi utgår från förstahandskontakter på Linkedin, tips från deras nätverk när vi rekryterar seniora säljare som key account managers, teknisk säljare, affärsutvecklare. Vilka tidigare rekryteringsprocesser, befintliga och tidigare ekonomikonsulter vi har. Därefter gör vi ett bredare sök-urval på Linkedin med olika sökkriterier, tex. Titlar, Geografi, keywords, företag, kompetenser osv. Vi kontaktar säljarna genom att skicka meddelande och kontaktförfrågan med införsäljningstext och varför vi vill få vidare kontakt per telefon. Vi gör en utförlig personlig presentation, Införsäljning av kundföretag och aktuell roll, skapar en förståelse för key account managers behov, kompetenser och intresse för rollen. Förtydliga och besvara frågor kring rollen (T.ex. lön, ansvar, osv.). Om kandidaten är intresserad och lämplig för säljrollen bokar vi in en djupintervju och följer vår fortsatta rekryteringsprocess enligt överenskommelse med er som kund.

Anlita ett rekryteringsföretag när du behöver account managers i Göteborg

Maxkompetens har idag en egen kandidatdatabas som består av cirka 55 000 kandidater. En stor del av dessa har vi redan kontakt med och kan därmed snabbt växla upp rekryteringsprocessen och presentera relevanta säljkandidater för dig som söker ett rekryteringsföretag inom sälj och marknad. Genom att få ökad kontroll över personer som tidigare varit i kontakt med Maxkompetens kan vi automatcha hela kandidatbasen mot aktuellt uppdrag och rekryteraren får förslag på passande kandidater genom ett knapptryck.  Vi arbetar även med underleverantörer av kandidatdatabaser där vi vid behov ytterligare kan utöka vår sökning efter relevanta säljare. Maxkomptens rekryterare arbetar uteslutande med LinkedIn som yrkesnätverk och här genomför vi dagligen search.  Vi arbetar intensivt för att sprida information om säljroller och locka ytterligare account managers som inte är aktivt arbetssökande. Utöver befintliga key account managers och affärsutvecklare i vårt nätverk arbetar vi ständigt med att proaktivt träffa och prata med intressanta kandidater i långsiktigt och strategiskt syfte som vi tror kan komma att passa våra kunders önskemål i en rekrytering sälj och marknad.

Hur attraherar man säljkompetens i Göteborg?

Vi är väldigt mån om att få en långsiktig relation med alla människor som är i kontakt med Maxkompetens. Enligt vår bemannings-och rekryteringsprocess lägger vi stor vikt vid att skapa en god första kontakt och processen igenom anställning/uppföljning. Vi genomför uppföljningar med både säljkonsulter och rekryterade kandidater för att säkerställa kvalitet. Detta är något som stärker vårt varumärke och sprider sig mun till mun. Vi visar stor uppskattning till våra kandidater, ett exempel är att vi skickar blommor till kundföretagen aviserat till den nyanställde på första arbetsdagen. När det kommer till våra anställda konsulter genomför vi afterwork och olika aktiviteter vilket stärker både vår relation och varumärke. Vi utser månadens konsult och förstärker gosa arbetsinsatser.

Maxkomptens som bemanningsföretag har ett gediget friskvårdsprogram och uppmanar alla anställda till fysisk aktivitet och vi genomför regelbundna tävlingar för att trigga de anställda till god hälsa. Att stärka Maxkompetens varumärke bygger på kvalitet och långsiktigt arbete, det ger oss fler nöjda kunder, anställda och kandidater. Många av de kandidater vi rekryterat till våra uppdragsgivare har växt med företagen och avancerat till mellanchefsledet vilket ger oss en stark position för framtiden. Likaså är vi top of mind då vi har en stark lokal anknytning där kandidaterna kan förvänta sig bra service baserat på tidigare erfarenheter i nästa rekrytering av säljare.

Rätt account managers vid rekrytering?

Säkerställa säljkompetens? Vissa säljroller som Maxkompetens rekryterar till försäljningsavdelningar brukar rekryterande chef själva testa kandidaterna genom olika typer av arbetsprov i hur kandidaten resonerar eller löser en uppgift. Däremot lägger Maxkompetens stor vikt i en rekrytering hur vi samlar in, utför och redovisar kandidatens tidigare arbetslivserfarenhet. Vi tar kontakt med minst två av säljarnas nämnda referenspersoner varav minst en bör ha varit kandidatens senaste chef. Vi lägger stor vikt vid att säkerställa att relevanta referenser inlämnas, bedömer vi inte att så är fallet fortsätter vi dialogen med kandidaten för att lämna in de referenser som är mest relevanta utifrån möjlighet. Vi kräver väldigt sällan referens från nuvarande arbetsplats och chef. Referenssamtalen genomförs efter förberedelse, med en tjänste-anpassad och strukturerad mall men där vi hela tiden är uppmärksamma på att fånga de nyanser och eventuella källor till frågetecken som kan finnas. Många gånger utmanande samtal som kräver erfarenhet och rutin. Är vi inte nöjda med den information vi fått av de två referenser som är tagna i första skedet begär vi in ytterligare referens och självklart ingår detta i rekryteringspriset och processen i sådana fall.

 

Maxkompetens

Maxkompetens grundades 2003 och har under 2000-talet vuxit till en av de större bemanning och rekryteringsföretagen i Sverige. Idag tillsätter vi över 1200 tjänster i Sverige. Vår drivkraft ligger i att hjälpa företag och kandidater till det bättre.

Våra kunder

Vill du bli en av oss?

Vi är alltid intresserade av personer med stort intresse för människor, affärsmannaskap och hög grad av social kompetens. Din ambition och vinnarinstinkt bestämmer hur långt du vill gå inom företaget och självklart hjälper vi dig på vägen. ‍
Maxkompetens grundades 2003 och vi är rikstäckande med sex kontor i Sverige. Varje år rekryterar vi 1200st jobb och vi har 400st konsulter på uppdrag varje dag.

Intresserad av våra tjänster?

Växer ert företag eller behöver ni konsulter? Vi hör av oss inom 24 timmar

Välj stad

Växer ert företag eller behöver ni konsulter? Vi hör av oss inom 24 timmar