Säljare

Behöver du rekrytera en stjärnsäljare?

Rekrytera er nästa säljare!

Vi är ett rekryteringsföretag som är specialister på rekrytering av säljare och account managers. En rekryteringsprocess är tidskrävande och en felrekrytering kan vara mycket kostsam för ditt företag, speciellt en säljare som ofta betalar av sig efter 3-12månader beroende på bransch, produkt, tjänst eller företag. Vi hjälper över 400 företag att rekrytera de mest lämpade account managers runt om i Sverige. Det är stor kompetensbrist inom flera branscher och vi vet utmaningen att rekrytera säljare. Konkurrensen om de bästa kandidaterna är stenhård och tack vare vårt nätverk och gedigna search-metodik hjälper vi ert företag att rekrytera er nästa stjärnsäljare. Vi säkerställer er framtida kompetensförsörjning genom en väl förankrad och kvalitetssäkrad rekryteringsprocess. Kontakta oss så hjälper vi er med att rekrytera er nästa stjärnsäljare!

Hinner inte säljkåren bearbeta er marknad?

Är det dags att bryta ny mark i form av nya regioner, marknader eller länder? Har ni en prospektlista som fortfarande väntar på att kontaktas? Maxkompetens är ett rekryteringsföretag som har långerfarenhet av rekrytering inom försäljning och marknad. Maxkompetens har rekryterat säljkandidater inom försäljning, tex. Innesäljare, account manager, key account manager, affärsutvecklare och försäljningschefer sedan 2003.

Våra lokala rekryteringskonsulter intervjuar säljare, KAM och account managers som är kreativa, personliga, orädda, tydliga och drivna – säljare som presterar väl under press och som är hungriga att hitta nya affärer och lösningar. Vi hjälper kunder med rekrytering av säljare i stora delar av Skåne och vi vill lära känna ditt företag för att rekrytera rätt säljare just för Dig!

Inom vilka branscher rekryterar vi säljare?

Maxkompetens i rekryterar säljare till flera branscher. Senaste åren har det funnits ett stort behov inom IT , Teknik och Industri att utöka säljkåren med både juniora och seniora säljare. Främsta anledningen varför våra kunder ber om hjälp vid rekrytering är att hitta hybriden av en driven säljare med teknisk kompetens och intresse kring IT och teknik. Det handlar både om att sälja, supportera komplexa system till att sälja ingenjörskonst inom teknikintensiva företag. Den viktigaste egenskapen hos en person är rätt inställning, driv och förmågan att vilja lära sig nya områden och inte minst att ha en samsyn kring företagskultur. Att utbilda och lära sig tekniska komponenter går alltid att göra i efterhand! Det säger vi och våra kunder.

Vad är skillnaden mellan Account manager och säljare?

Ingen är svaret! Kärt barn har många namn inom försäljning. Det har aldrig funnits så många olika titlar inom försäljning som idag, det är en djungel och ska vi vara krassa handlar säljyrket om en och samma sak! Få kunden att gilla dig och erbjud dom något bättre än vad dom har det idag. För att komma dit krävs prospektering och sökandet av nya kunder och bolag som har nytta av din tjänst eller produkt. Ringa och boka kundbesök. Presentera och sälj in dig, företag och din portfölj för att sedan följa upp offert, signa avtal och därefter underhålla och utveckla kundrelationen!

Ditt lokala rekryteringsbolag

Vi är ett rekryteringsbolag där våra kunder beskriver oss som rekryteringsföretaget som är ”tillräckligt stor” för att nå ut till den breda massan av account managers och har resurserna för att lyckas hitta specialister/spjutspetsprofiler samt hantera större volymer, samtidigt som vi är ”tillräckligt små” för att bibehålla en personlig relation där ni som kund får extremt hög attention och där vi är snabbfotade nog att alltid följa de förändringar som sker hos er, hastigt uppkomna behov men också proaktivt möta de förändringar som övergripande sker på arbetsmarknaden. Rekrytering ska ske efter era villkor och därför jobbar vi med flexibilitet och kommunikation som ledord i rekrytering.

Säkerställ rätt säljkompetens vid rekrytering

För att bli så träffsäkra som möjligt i vårt urval av säljare arbetar vi med värdegrundsbaserad rekrytering. Detta innebär att vi matchar kandidaternas personliga egenskaper och kompetens mot kundföretagets team och ledarskap. Vid uppstart av ett rekryteringsuppdrag skapar vi oss en helhetsbild kring företaget, kultur, värderingar, motivation och behov, för en lyckad rekrytering. Ju bättre vi känner till er som företag och olika befattningar, desto bättre kandidater kan vi presentera.  Vi annonserar dagligen ut lediga jobb inom försäljning och marknad.

Hur fungerar vår rekryteringsprocess?

Tillsammans med er planerar vi rekryteringsprocessen i detalj och fastställer en gemensam tidsplan, aktivitetsplan och kommunikationsplan. Det är viktigt för oss att vi redan i detta tidiga skede är överens om när vi vill utföra vad i processen och hur vi ska kommunicera. Vi är lyhörda inför era önskemål och upprättar rekryteringsuppdraget tillsammans. Vi vet hur viktigt det är att hitta rätt säljare eller account manager. Med vår effektiva rekryteringsprocess kan vi säkerställa detta.

Vad betyder kompetensbaserad rekrytering?

Att rekrytera strukturerat och kompetensbaserat handlar i stort om att kunna rekrytera säljare efter kompetens utan att låta några andra ovidkommande faktorer påverka processen med målet att rekrytera den mest lämpade personen för tjänsten. För att göra det krävs objektivitet och vår utbildning och gedigna erfarenhet tillsammans med verktyg och mallar skapa de bästa förutsättningar för det kompetensbaserade perspektivet i rekryteringsprocessen.

Vi arbetar med strukturerade intervjuer där samtliga kandidater får samma grundfrågor – en förutsättning för en kompetensbaserad intervju och att kandidaterna mer objektivt ska kunna jämföras med varandra. Stor vikt läggs vid att bedöma kandidaternas kapacitet och förväntade beteende. Genom att klargöra tidigare prestationer och beteende ökar sannolikheten att göra en korrekt bedömning om kommande arbetsinsatser och beteende. Tjänstens kravprofil och befattningsbeskrivning ligger självklart till grund för den bedömning som görs av den intervjuade kandidaten.

Att rekrytera specialistkompetens inom försäljning

Vi startar alltid urvalet i våra rekryteringsprocesser genom att leta i vårt befintliga nätverk av account managers, säljare eller key accounts manager. Vi avsätter den tid som krävs i varje rekryteringsuppdrag till vår searchprocess för att säkerställa de bästa kandidaterna i urvalet. Det bästa säljarna byter inte själva jobb och vi hjälper er att hitta och sälja in just ert företag. Vilka utvecklingsmöjligheter som finns hos er och vad ni kan erbjuda er nästa säljkollega.

Rekryteringskonsulten är utbildade i hur vi på bästa sätt rekryterar de mest lämpade säljarna kanaler så som LinkedIn, tidigare urval/nätverk och vår egen kandidatdatabas. Vi arbetar tätt med befintligt nätverk och ber alltid om tips på intressanta sälj-kandidater i deras nätverk. Vi arbetar också kontinuerligt med social-selling i syfte att varje rekryterare marknadsför Maxkompetens, utannonserade tjänster och synliggör sig för sitt nätverk för bästa rekryteringsresultat.

Vi skapar ett strukturerat upplägg i rekryteringsprocessen utifrån önskad kompetens och övrig information i kravprofilen. Tex.  I vilka organisationer, bolag, verksamheter finns den önskade kompetensen idag?  Vilka olika titlar på tjänster finns som inkluderar den önskade kompetensen?  Vi dokumenterar denna information och vi sammanställer hur många kandidater med relevant bakgrund vi tittat på, hur många vi inlett en dialog med och hur många som visat tjänsten sitt intresse, ett underlag ni självklart får ta del av. Vi låter er också ta del av återkoppling vi får av kontaktade personer gällande ert företag, varumärke och tjänsten.

Vi ser fram emot att ta oss an dina utmaningar – hör av dig till oss idag!

Maxkompetens

Maxkompetens grundades 2003 och har under 2000-talet vuxit till en av de större bemanning och rekryteringsföretagen i Sverige. Idag tillsätter vi över 1200 tjänster i Sverige. Vår drivkraft ligger i att hjälpa företag och kandidater till det bättre.

Våra kunder

Vill du bli en av oss?

Vi är alltid intresserade av personer med stort intresse för människor, affärsmannaskap och hög grad av social kompetens. Din ambition och vinnarinstinkt bestämmer hur långt du vill gå inom företaget och självklart hjälper vi dig på vägen. ‍
Maxkompetens grundades 2003 och vi är rikstäckande med sex kontor i Sverige. Varje år rekryterar vi 1200st jobb och vi har 400st konsulter på uppdrag varje dag.

Intresserad av våra tjänster?

Växer ert företag eller behöver ni konsulter? Vi hör av oss inom 24 timmar

Välj stad

Växer ert företag eller behöver ni konsulter? Vi hör av oss inom 24 timmar