10 Värdefulla Frågor att Ställa Vid en Intervju som Arbetsgivare

pexels-jack-sparrow-5918385

En intervju är ett viktigt tillfälle för dig som arbetsgivare att lära känna en potentiell kandidat och avgöra om personen är rätt för företaget.

Om du arbetar med oss på Maxkompetens som din rekryteringspartner kommer du inför den potentiella intervjun ha presenterats en eller flera kandidater, som våra rekryterare intervjuat vid minst två tillfällen innan ert eventuella möte. Du har således en förkunskap om vem som sitter framför dig och hur dennes tidigare erfarenhet sett ut. Nu är det dags att ställa de avgörande frågorna för att säkerställa att personligheten och kemin passar in i er arbetsplats.

Här är 10 konkreta frågor som kan hjälpa dig under intervjun:

  1. Berätta om dig själv och din erfarenhet relaterat till tjänsten? (Öppen fråga för att låta kandidaten presentera sig mer ingående.)
  2. Vad är du mest stolt över att ha åstadkommit i ditt arbetsliv? (Fokus på prestationer och motivation.)
  3. Hur skulle du beskriva din arbetssätt och hur du samarbetar med kollegor? (Känn av om arbetssättet matchar företagskulturen.)
  4. Vilka arbetsmiljöer trivs du bäst i och hur ser din ideala arbetsplats ut? (Utred om det är en bra matchning för både kandidaten och ert företag.)
  5. Hur hanterar du utmaningar och konflikter på arbetsplatsen? (Bedöm förmågan att hantera svåra situationer.)
  6. Vad lockar dig mest med den här tjänsten och vårt företag? (Se om kandidaten har forskat om ert företag och har ett genuint intresse.)
  7. Hur ser du på möjligheten till utveckling och karriärprogression? (Bedöm långsiktig potential.)
  8. Kan du ge exempel på när du har tagit egna initiativ för att förbättra arbetsprocesser? (Mät proaktivitet och engagemang.)
  9. Hur balanserar du arbete och fritid för att undvika stress och risk för utbrändhet? (Visa på medvetenhet om hälsa och välbefinnande.)
  10. Har du några frågor till oss där du vill veta mer om företaget eller arbetsplatsen? (Ge möjlighet för kandidaten att ställa sina frågor och utvärdera intresset för ert företag.)

 

Genom att ställa dessa frågor och ha en öppen dialog kan du skapa en bättre förståelse för kandidaten och göra en välgrundad bedömning om hen är rätt för ert företag. Maxkompetens står vid er sida under hela processen och ser till att ni hittar den perfekta matchen för era behov och företagskultur.

Lycka till med intervjun, och tveka inte att kontakta oss om ni har några frågor eller önskar ytterligare stöd!


 

Maxkompetens är din pålitliga HR-partner för skräddarsydda rekryterings- och bemanningslösningar. Med en stark närvaro på fem orter i Sverige – Stockholm, Växjö, Kristianstad, Halmstad och Borås/Göteborg – är vi engagerade i att matcha talanger med rätt arbetsplatser. Sedan vi grundades år 2003 har vårt arbete genomsyrats av vår värdegrundsbaserade rekryteringsmetod, där personlighet och företagskultur är i fokus.

Vi är här för att stödja både företag och arbetssökande genom hela processen, och vi ser fram emot att hjälpa dig att nå dina mål. Besök våra sidor för rekrytering, bemanning och hr-stöd för att lära dig mer om vårt tjänsteutbud eller följ länken till vår sida för lediga jobb för att hitta din nästa drömtjänst. Du är också varmt välkommen att kontakta oss  – tillsammans skapar vi framgångsrika samarbeten och bygger en starkare framtid!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Dessa artiklar kanske också intresserar dig...

Arbetsgivare – Att tänka på vid 24-månaders regeln

Vad innebär 24-månadersregeln? Regeln började gälla 1 oktober 2022 genom en ändring i uthyrningslagen, men trädde i kraft 2024. Ändringen syftar till; Om en inhyrd arbetstagare varit placerad på samma driftsenhet i mer än 24 månader under en 36-månaders period träder regeln i kraft. Definitionen av driftsenhet är del av ett företag som finns inom...

Hur påverkar EU:s lönetransparensdirektiv företags HR-avdelningar?

Det nya lönedirektivet kommer ställa högre krav på framtidens arbetsgivare. Syfte är att främja män och kvinnors lika lön för likvärdigt arbete, en jämställd arbetsmarknad inom EU. Nedan ger vi på Maxkompetens en övergripande sammanfattning om vad direktivet kan innebära för ert företag:  Vad innebär det nya EU direktivet om lönetransparens? Direktivet avser att synliggöra...

Vår rekryteringsprocess

Värdegrundsbaserad rekrytering – För långsiktigt värde På Maxkompetens arbetar vi med värdegrundsbaserad rekrytering, eftersom vi vet att en framgångsrik rekrytering handlar om mer än att bara matcha rätt kompetens till rätt tjänst. Det handlar om att identifiera kandidater som delar företagets värderingar och som kan bidra till både teamets och verksamhetens utveckling på lång sikt....

Maxkompetens grundades 2003 och vi är rikstäckande med sex kontor i Sverige. Varje år rekryterar vi 1200st jobb och vi har 400st konsulter på uppdrag varje dag.

Intresserad av våra tjänster?

Växer ert företag eller behöver ni konsulter? Vi hör av oss inom 24 timmar