Tips inför intervjun: Förberedelse och viktiga punkter att tänka på

brooke-cagle-JBwcenOuRCg-unsplash

Att gå på en intervju kan vara både spännande och nervöst. För att hjälpa dig att göra ett gott intryck och öka dina chanser att lyckas, är det viktigt att vara väl förberedd och uppmärksam på några viktiga punkter.

Här är några tips som kan vara till hjälp inför din kommande intervju. 

Innan du går hemifrån

Är det viktigt att vara ordentligt förberedd. Ta reda på vem du ska träffa och vad företaget står för. Var noga med att komma i tid, men undvik att vara för tidig (tio minuter är lagom). Tänk också på att klä dig lämpligt för typen av arbetsplats. Ofta hålls intervjun i ett mindre rum, var därför uppmärksam på allmän hygien, undvik starka dofter så som parfym och tänk på matvanor innan intervjun. Om du har ätit, se till att spotta ut tuggummi och anpassa dina naglar till den specifika tjänsten du söker. 

När du anländer

Till intervjun kan det hända att du erbjuds något att dricka. Ta gärna ett glas vatten även om du inte är törstig. Det kan hjälpa till att lindra nervositet. Var medveten om ditt kroppsspråk under intervjun. Tänk på vad du gör med händerna, håll ögonkontakt, sitt framåtlutad och se till att vara avslappnad. 

Under själva intervjun

Kan det vara bra att förbereda dig på några klassiska frågor som alltid dyker upp. Tänk igenom dina svar så att du kan svara snabbt och utan att staka dig. Förvänta dig frågor om dina starka sidor, förbättringsområden och varför du har sökt just den här tjänsten. Var även förberedd på att beskriva hur du hanterar stress genom att ge konkreta exempel. Tänk på vilken roll du tar i en grupp och om du saknar arbetslivserfarenhet kan du använda skolarbetsituationer som exempel. 

Kom ihåg att du har de rätta svaren eftersom du känner dig själv bäst. Ta med dokument som kan intyga dina kompetenser, såsom betyg, referenser och eventuella licenser eller intyg. Det kan också vara en bra idé att ta med ditt CV och ett polisregisterutdrag om det krävs för tjänsten. 

Avslutningsvis

Var nyfiken och ställ frågor under intervjun. Visa ditt intresse och ta reda på när du kan förvänta dig återkoppling. 

Kom ihåg att med rätt förberedelse och inställning kan du göra ett gott intryck och öka dina chanser att lyckas under intervjun.

Lycka till från oss på Maxkompetens! 


 

Maxkompetens är din pålitliga HR-partner för skräddarsydda rekryterings- och bemanningslösningar. Med en stark närvaro på fem orter i Sverige – Stockholm, Växjö, Kristianstad, Halmstad och Borås/Göteborg – är vi engagerade i att matcha talanger med rätt arbetsplatser. Sedan vi grundades år 2003 har vårt arbete genomsyrats av vår värdegrundsbaserade rekryteringsmetod, där personlighet och företagskultur är i fokus.

Vi är här för att stödja både företag och arbetssökande genom hela processen, och vi ser fram emot att hjälpa dig att nå dina mål. Besök våra sidor för rekrytering, bemanning och hr-stöd för att lära dig mer om vårt tjänsteutbud eller följ länken till vår sida för lediga jobb för att hitta din nästa drömtjänst. Du är också varmt välkommen att kontakta oss  – tillsammans skapar vi framgångsrika samarbeten och bygger en starkare framtid!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Dessa artiklar kanske också intresserar dig...

Hur når man olika målgrupper bäst när man ska hitta nya medarbetare

Att hitta rätt medarbetare kan vara en utmaning. Det kräver inte bara en tydlig rollbeskrivning utan också en målgruppsanalys och en förståelse för kandidatens resa – som kan gå från ett passivt intresse till en önskan att vara ambassadör för just ditt företag. Hos Maxkompetens strävar vi alltid efter att nå och locka de bästa...

10 Värdefulla Frågor att Ställa Vid en Intervju som Arbetsgivare

En intervju är ett viktigt tillfälle för dig som arbetsgivare att lära känna en potentiell kandidat och avgöra om personen är rätt för företaget. Om du arbetar med oss på Maxkompetens som din rekryteringspartner kommer du inför den potentiella intervjun ha presenterats en eller flera kandidater, som våra rekryterare intervjuat vid minst två tillfällen innan...

Hur får du jobbet - fem saker som vi rekryterare uppskattar

Som rekryterare vet vi på Maxkompetens hur viktigt det är för arbetssökande att sticka ut i den konkurrensutsatta arbetsmarknaden. För att hjälpa dig på vägen vill vi dela med oss av fem viktiga egenskaper som vi som rekryterare uppskattar och letar efter hos våra kandidater.  Äkta motivation: Vi vill försäkra oss om att du sökt...

Maxkompetens grundades 2003 och vi är rikstäckande med sex kontor i Sverige. Varje år rekryterar vi 1200st jobb och vi har 400st konsulter på uppdrag varje dag.

Intresserad av våra tjänster?

Växer ert företag eller behöver ni konsulter? Vi hör av oss inom 24 timmar